Передумова

роботи з обдарованими дітьми

в Курячівській ЗОШ І-ІІІ ступенів

У динамічному, швидко мінливому світі, суспільство значно частіше переосмислює соціальне замовлення школі, коректує або докорінно змінює цілі та завдання шкільної освіти.

Головна мета, яка раніше визначалася як формування основ всебічно і гармонійно розвиненої особистості, виховання людей, що володіють основами наук. Зараз бачиться в тому, щоб зробити акцент на виховання особистості активної, творчої, яка усвідомлює глобальні проблеми людства, готової посильно брати участь у їх вирішенні.

Зараз необхідні люди, які мислять не шаблонно, які вміють шукати нові шляхи вирішення запропонованих завдань, знаходити вихід з проблемної ситуації.

Ще однією з актуальних завдань є індивідуальний підхід і допомогу кожному учневі. Розвиток індивідуальних здібностей, для вияву особистості кожного учня.

Школа більшою мірою орієнтується на середнього учня. На уроці вчитель прагне підтягти до програмного рівня всіх учнів, а сильні, неординарні учні залишаються без уваги. Поступово вони перетворюються на поверхневих зазнаєк і стають далеко не найкращими учнями.

Часто в початкових класах можна побачити дітей-чомучок, які постійно щось запитують, чимось цікавляться, хочуть більшого обсягу, глибини матеріалу. Однак, розмовляючи з вчителями дізнаєшся, що в середній ланці таких дітей стає менше, а в старших класах залишаються одиниці.

Обдаровані діти з великим інтересом чекають вступу до школи, але незабаром після початку занять виявляється, що незвичайного розумових можливостей дитини стає проблемою не тільки для родини, а й для вчителів. Труднощі дійсно виникають.

Таких дітей чекають не тільки радості навчання, але й розчарування і конфлікти. Саме їм, найбільш допитливим, часто стає нудно в класі. Більшості вчителів просто ніколи дбати про обдарованого дитину, а іноді їм навіть заважають учні з вражаючими знаннями, з не завжди зрозумілою розумовою активністю.

Іноді педагог збирається приділяти таким учням особливу увагу, давати більш складні завдання, але потім ці наміри забуваються, не виконуються. Діти, що випереджають своїх однолітків, прагнуть привернути до себе увагу. Стрімке виконання завдань, готовність правильно відповісти на запитання вчителя - для них бажана розумова гра, змагання. При цьому таким дітям мало того, що вдається довідатися і зробити на уроці. Часто в початкових класах найбільш розвиненого учня перестають питати, як би не помічаючи його готовність до відповіді. Якщо він наполегливо намагається щось сказати або запитати, учитель починає докоряти йому за те, що він «вискочка».

В результаті дитина стає все менш активним на уроці, переключається на щось стороннє, але при цьому йому не уникнути невдоволення педагога. Так, спочатку ентузіаст шкільних занять, обдарована дитина воліє хворіти, аби не відвідувати уроки, починає ненавидіти домашні завдання.

Найбільш здібні діти потребують навантаження, яка була б під стать їх розумовим силам, але наша середня школа, крім «середньої» програми, найчастіше нічого їм запропонувати не може.

Таким чином, виникає суперечність між вимогами суспільства і справжнім станом справ у школі. З одного боку держава вимагає активну, творчу особистість, а з іншого боку школа орієнтується на середнього учня.

У зв'язку з цим виникла необхідність у проведенні спеціального дослідження з метою вдосконалення процесу навчання, активізації пізнавальної діяльності. На перший план виходить актуальна проблема-робота з дітьми, що випереджають своїх однолітків, з ознаками неабиякого інтелекту.

Яких дітей називають обдарованими?
Як відбувається їх подальший розвиток?

Що можна зробити для їх підтримки?

У тлумачних словниках поняття: «здібний», «обдарований», «та­лановитий» уживаються як синоніми, що відображують рівень про­яву здібностей. Отже, установлюючи складові обдарованості, необ­хідно основним уважати поняття здібність. М. Б. Теплов визначає три ознаки цього поняття.

По-перше, здібності — це індивідуально-психологічні особливо­сті, що відрізняють одну людину від іншої...

По-друге, здібності — це не будь-які індивідуальні особливості взагалі, а такі, що стосуються успішного виконання якої-небудь ді­яльності або багатьох діяльностей...

По-третє, поняття здібність не визначає ті знання, навички або вміння, що вже вироблені в конкретної людини.

На думку О. Я. Савченко, обдарованість — це сукупність задат­ків особистості як передумова розвитку її здібностей до певних ви­дів діяльності.

Талант — це певна природна якість, що демонструє особливі здібності. Обдарованість — це стан таланту, ступінь прояву талан­ту. У психологічному словнику М. 3. Д'яченка, Л. О. Кандиновича талант трактується як природна обдарованість і видатні здібності до якої-небудь діяльності.

Якими чинниками визначається талановитість, обдарованість дитини?

Відповідно до теорії психологічної науки, чинниками, за якими здійснюється психічний розвиток дитини, є:

• природні передумови;

• соціальні умови життя;

• система саморозвитку.

Дослідження свідчать, що генетично обумовлений компонент (дар) значною мірою визначає як кінцевий результат, так і темп роз­витку. З моменту народження цей генетичний дар під впливом се­редовища перетворюється на єдину лінію розвитку. Реальна обда­рованість залежить не тільки від задатків, але й від того, у якому середовищі зростала дитина, який отримала розвиток, як сама пі­клувалась про розвиток свого потенціалу.

Реальна обдарованість — не просто статичний божий чи гене­тичний дар. Обдарованість існує лише в динаміці, у розвитку, а то­му постійно змінюється. Отже, необхідно зауважити, що обдарова­ність — лише потенціал, який може сприяти успіху, а може й не ре­алізуватись.

На сьогодні досить актуальним є поняття «творча особистість». Більшість авторів відзначають, що творчо обдарована особистість — це людина, якій притаманні певні якості, здібності, особливості пси­хічних процесів, завдяки яким її діяльність відзначається новизною, неповторністю, для якої потреба в творчості є життєвою необхідні­стю, а творчий стиль діяльності — характернішим.

Творча особистість — це творчо активна особистість, яка справ­ді не боїться конфліктів із собою та навколишньою дійсністю. Ха­рактерними рисами творчої особистості є сміливість у розв'язанні проблеми, багата уява, без якої неможливе генерування оригіналь­ної ідеї, завзяття в довершенні наміченого, незважаючи на можли­ві конфлікти з колегами і навіть із суспільною думкою.

Риси творчої особистості:

• готовність до ризику;

• імпульсивність, оригінальність та незалежність суджень;

• нерівномірність успіхів у навчальних предметах;

• почуття гумору та схильність до жарту;

• небажання сприймати щось на віру, критичний погляд на такі речі, що немовби повинні стати «священними»;

• сміливість уяви та думки.

Обдаровані люди характеризується наполегливістю, надзвичай­но розвиненою працьовитістю, глибоким і стійким інтересом до пев­ної діяльності.

Визначають два основні типи обдарованості:

• загальна (розумова);

• спеціальна (соціальна, моторна, практична, художня).

Три головні види обдарованості:

• академічна, що виявляється в швидкості та легкості опануван­ня значного обсягу готових знань;

• інтелектуальна, що полягає в особливій розумовій самостійності, у підвищеній критичності мислення, здатності самостійно гло­бально, по-філософськи осмислювати складні інтелектуальні проблеми;

• творча, тобто здатність до творчої самореалізації в різних галу­зях життєдіяльності.

Стосовно школярів можна виділити низку ознак, що засвідчу­ють про можливу обдарованість в тій або іншій сфері:

• легкість навчання і засвоєння навчального матеріалу;

• тривала концентрація уваги, багатий словниковий запас, здат­ність до абстрактного мислення;

• схильність до дискусії з учнями і педагогами, неприйняття су­ворих вимог дисципліни;

• допитливість, винахідливість, наполегливість, цілісність, висо­кі ідеали;

• підвищене почуття гумору, гостра реакція на несправедливість тощо.

Для створення програми необхідно знати: якими рисами володіють обдаровані діти?

Виділяють 3 основні риси:

1. Пізнавальна потреба.

а) активність-дитина постійно шукає зміни вражень, нову інформацію. Чим більше він довідається, тим більше йому хочеться знати.

б) потреба в самому процесі розумової діяльності

в) задоволення від розумового напруження

2. Інтелект.

Характеризується конкретністю мислення і здатністю до абстракцій.
а) швидкість і точність виконання розумових операцій, зумовлених стійкістю уваги і прекрасною оперативною пам'яттю.

б) сформованість навичок логічного мислення, прагнення до міркування, узагальнення, виділення головного, класифікаціям.

в) багатство словника, швидкість і оригінальність словесних асоціацій

3. Креативність (творчої)

а) особливий склад розуму

б) установка на творче виконання завдання

в) розвиненість творчого мислення і уяви

Виявлення дітей з неординарними здібностями - це спільна робота шкільного психолога і вчителя. Існує велика кількість психологічних тестів для виявлення різних видів обдарованості:

-психомоторної

-інтелектуальної

-творчої

-у сфері спілкування

При роботі з обдарованими дітьми:

* Перш робиться акцент на формування вміння вчитися. Регулярно надається можливість виступати в ролі вчителя.

* Використовується велика кількість творчих завдань, рольових тренінгів, дискусій.

* Виключається тиск вчителя, на занятті-вільне спілкування.

* Освіта повинна приносити дитині задоволення

* Необхідно самостійне добування інформації, повага бажання дитини працювати самостійно.

* Заохочення наполегливості, активності.

* Не знижувати самооцінку учня

* Дитині необхідно усвідомлювати суспільну значимість проблеми.

* Завдання повинні бути творчими, що включають дослідження, аналіз, докази та висновки щодо досліджуваної проблеми; необхідно більше практичних робіт, робіт зі словниками, з довідковою літературою.

Змінюється і сам викладач, який працює з цими дітьми.
При роботі з обдарованими дітьми викладач частіше запитує думку самих дітей, менше пояснює, більше слухає.

Учитель завжди допоможе і підтримає, якщо це необхідно. На занятті створюється емоційно-безпечна атмосфера, поважається особистість учня, його думку, навіть якщо вона розходиться з думкою педагога.

Фахівці, які працюють з обдарованими дітьми, давно зазначили, що найчастіше такі діти зростають в інтелігентних сім'ях. І спра­ва тут зовсім не в особливих генах геніальності — їх природа розпо­ділила між усіма дітьми порівну. Справа — у родинній атмосфері, у системі родинних цінностей.

Узагалі всі батьки хотіли б розвивати в своїй дитині пізнавальні потреби і різні здібності. Але роблять вони це по-різному:

1. Батьки постійно пропонують дітям певні розвивальні ігри і за­вдання: зробимо те-то, пограємо в цю гру, почитаємо цю книгу, відвідаємо цей музей... За певної наполегливості й послідовно­сті така стратегія є результативною. Але нерідко у дитини вини­кає внутрішній протест, навіть при зовнішній покірливості. Ін­коли це передається через підвищену стомлюваність дитини від будь-яких інтелектуальних занять.

2. Батьки доручають визначення здібностей і розвиток їх у дитині спеціально підготовленим людям. Таких послуг пропонується за­раз дуже багато. Це і групи розвитку для дошкільників, і групи підготовки до школи, і всілякі спеціалізовані класи в школах. Зрозуміло, при хорошому рівні таких послуг користь для дити­ни безперечна. Але за умови, що батьки не збираються повністю перекласти турботи про її розвиток на плечі фахівців.

3. Батьки не намагаються тотально контролювати розвиток здібно­стей дитини, проте надають їй можливості для вибору і добира­ють відповідну школу. Найголовніше в таких сім'ях — атмо­сфера яскравих пізнавальних інтересів самих батьків. Вони самі постійно захоплені якоюсь справою, багато читають, серед теле­програм обирають пізнавальні передачі, прагнуть відвідати нову виставку, не нав'язуючи все це дитині, але надаючи їй можли­вість самій знайти відповідне заняття. Як виявилось, така стра­тегія саморозвитку — найефективніша.

Учителеві для роботи з обдарованими дітьми необхідно мати пев­ні якості:

1. Учитель не повинен вихваляти кращого учня. Не потрібно ви­різняти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще за­охотити спільні заняття з іншими дітьми.

2. Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елемента­ми змагання. Обдарована дитина частіше від решти дітей става­тиме переможцем, що може викликати неприязнь до неї інших учнів.

3. Учитель не повинен робити з обдарованої дитини «вундеркінда». Недоречне акцентування на її винятковості спричиняє роздрато­ваність, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність — зло­вмисне прилюдне приниження унікальних здібностей — звісно, неприпустима.

4. Учителеві необхідно пам'ятати, що здебільшого обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторю­ються.

Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей?

1. Підхоплюйте думки учнів й оцінюйте їх одразу, наголошуючи на їх оригінальності, важливості тощо.

2. Підкреслюйте інтерес дітей до нового.

3. Заохочуйте оперування предметами, матеріалами, ідеями. Не­хай дитина практично розв'язує дослідницькі завдання.

4. Навчайте дітей систематичної самооцінки кожної думки. Ніко­ли не відкидайте її.

5. Виробляйте у дітей терпиме ставлення до нових понять, думок.

6. Не вимагайте запам'ятовування схем, таблиць, формул, одно­стороннього рішення там, де є багатоваріативні способи.

7. Культивуйте творчу атмосферу — учні повинні знати, що твор­чі пропозиції, думки клас визнає, приймає їх, використовує.

8. Учіть дітей цінувати власні та чужі думки. Важливо занотову­вати їх у блокноті.

9. Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно, тому це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення обдаро­ваній дитині, що це може статися, і розвивати у неї терпимість і впевненість.

10. Пропонуйте цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї.

11. Розсіюйте страх у талановитих дітей.

12. Стимулюйте та підтримуйте ініціативу учнів, самостійність. Про­понуйте проекти, що можуть захоплювати.

13. Створюйте проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, про­гнозування, уяви.

14. Створюйте в школі періоди творчої активності, адже більшість геніальних рішень з'являється саме в такий момент.

15. Допомагайте опановувати технічні засоби для записів.

16. Розвивайте критичне сприйняття дійсності.

17. Учіть доводити розпочате до логічного завершення.

18. Впливайте особистим прикладом.

19. Під час занять чітко контролюйте досягнуті результати та давай­те завдання підвищеної складності, створюйте ситуації самоана­лізу, самооцінки, самопізнання.

20. Залучайте до роботи з розроблення та впровадження власних творчих задумів й ініціатив, створюйте ситуації вільного вибо­ру і відповідальності за обране рішення.

21. Використовуйте творчу діяльність вихованців під час проведен­ня різних видів масових заходів, відкритих та семінарських за­нять, свят.

22. Під час опрацювання програмового матеріалу залучайте учнів до творчої пошукової роботи з використанням випереджальних завдань, створюйте розвивальні ситуації.

23. Активно залучайте до участі в районних, обласних, Усеукраїн­ських конкурсах, змаганнях, виставках.

24. Відзначайте досягнення вихованців, підтримуйте та стимулюй­те активність, ініціативу, пошук.

Якості, якими має володіти вчитель для роботи з обдарованими дітьми?

Учитель повинен:

1. Бути доброзичливим і чуйним.

2. Розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, від­чувати їхні потреби та інтереси.

3. Мати високий рівень інтелектуального розвитку.

4. Мати широке коло інтересів.

5. Бути готовим до виконання різноманітних обов'язків, пов'язаних із навчанням обдарованих дітей.

6. Мати педагогічну і спеціальну освіту. Володіти почуттям гумору.

7. Мати живий та активний характер.

8. Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду своїх поглядів і до постійного самовдосконалення.

10. Мати творчий, можливо, нетрадиційний особистий світогляд.

11. Бути цілеспрямованим і наполегливим.

12. Володіти емоційною стабільністю.

13. Уміти переконувати.

14. Мати схильність до самоаналізу.

Висновок: перед початком роботи з обдарованими дітьми необхідно враховувати їх психологічні особливості, вміти виявляти таких дітей, володіти прийомами роботи з ними.

РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ

в Курячівській ЗОШ І-ІІІ ступенів

Обдаровані діти – майбутній цвіт нації, інтелектуальна еліта, гордість і честь України, її світовий авторитет, а тому перед кожним педагогічним колективом стоїть завдання спрямоване на забезпечення формування інтелектуального потенціалу нації шляхом створення оптимальних умов для всебічно обдарованої молоді.

Працюючи над проблемним питанням «Удосконалення навчально-виховного процесу як засіб розвитку творчої особистості вчителя і учня», колектив Курячівської ЗОШ І-ІІІ ступенів ставить за мету виявити і допомогти учневі розвинути інтелектуальні та творчі здібності, природні задатки , створити сприятливі умови для розвитку здібностей школярів, підвищити соціальний статус обдарованої молоді.

Для досягнення поставленої мети у школі створена і постійно вдосконалюється система роботи з обдарованою молоддю, яка є сукупністю змісту, методів, форм, прийомів та засобів, які ставлять дитину в умови суб’єкта творчої діяльності.

З цією метою розроблена програма роботи з обдарованою молоддю, яка містить слідуючі розділи :

I. Психолого-педагогічні аспекти реалізації програми.

II. Науково-методичні аспекти.

III. Робота з кадрами.

IV. Виявлення обдарованої молоді і створення умов для її розвитку.

V. Забезпечення доступності позашкільної освіти.

VI. Забезпечення соціально-правових гарантій.

У школі працює творча група вчителів, яка розробляє рекомендації щодо системи пошуку обдарованих дітей, пам’ятки вчителям, класним керівникам щодо розвитку творчих здібностей.

Відповідно до структури роботи з обдарованою молоддю дана робота проводиться як в груповій так і індивідуальній формах.

У школі здійснюється поглиблене вивчення предметів: української мови та літератури, світової літератури та іноземної мови (англійської). У старшій школі здійснюється профільне навчання.

В школі організована робота секцій, предметних гуртків, гуртків за інтересами. Ведеться робота по залученню учнів до інтелектуальних конкурсів: знавців української мови ім. Петра Яцика, Міжнародного математичного конкурсу «Кенгуру», Міжнародного фізичного конкурсу «Левеня», участь учнів в шкільних, районних олімпіадах та заочних інтернет – олімпіадах, науково-дослідницька робота в рамках МАН.

Розвитку творчих здібностей учнів сприяють проведення у школі Днів наук, предметних тижнів, щорічного конкурсу «Таланти нашої школи», в ході яких проводяться: виставки творчих робіт учнів, турніри знавців, інтелектуально-розважальні ігри, науково-практичні конференції , комп’ютерні презентації творчих робіт, працюють інформаційні центри.

На базі школи працюють гуртки: хореографії, театральний, гурток комп’ютерної техніки, спортивні секції тощо.

При школі працюють гуртки: естрадно-хореографічний (керівник Лемешко Н.М.), театральний (Крикуленко Н.М), декоративно-прикладного мистецтва (Кривуля А.А.); спортивні секції : баскетбольна, загальної фізичної підготовки (керівник Кривуля А.М.).

Учні школи активно відвідують ці гуртки.

Учні школи є учасниками, переможцями Всеукраїнських конкурсів, оглядів художньої самодіяльності.

Одним із важливих напрямків роботи з обдарованими дітьми у школі є постійний психологічний патронаж всіх учасників навчально-виховного процесу, бо тільки у межах психологічного моніторингу, який допомагає здійснювати психологічний супровід у навчанні обдарованих і здібних дітей педагогічний колектив вирішує такі завдання:

· розроблення індивідуальних освітніх маршрутів;

· формування адекватної самооцінки;

· охорона та зміцнення фізичного та психічного здоров’я;

· профілактика неврозів;

· попередження ізоляції обдарованих і здібних дітей у групі однолітків;

· розвиток психолого-педагогічної компетентності педагогів і батьків обдарованих і здібних дітей .

У школі сформований і постійно поповнюється банк даних діагностичних методик для виявлення обдарованих і здібних дітей різних вікових груп. Належну увагу колектив школи приділяє психолого-педагогічній освіті батьків обдарованої молоді. З цією метою проводяться заняття батьківського університету, на засіданнях якого розглядаються питання :

· як розвивати здібності дитини ;

· батьки і обдаровані діти в контексті конфлікту поколінь ;

· якщо ваша дитина талановита ...

Усвідомлюючи , що головною педагогічною метою навчання є залучення обдарованої дитини до неперервного процесу самовдосконалення – самовиховання, саморозвитку, самонавчання адміністрація школи домагається :

· використання вчителями діяльнісного підходу до проведення уроків через введення нових технологій навчання, використання ефективних методів роботи з обдарованими дітьми: пояснювально-ілюстративний, пошуковий, дослідницький, проблемний виклад матеріалу;

· забезпечує організацію педагогічного процесу так, щоб максимально розвинути здібності обдарованих дітей;

· визначає варіативну частину робочого плану так, щоб максимально врахувати розвиток обдарованих дітей;

· працює над створенням комплексу науково-методичних та навчальних матеріалів;

· підтримання педагогічних кадрів, які здатні сприяти творчій праці учня, виявляти ініціативу та професійну компетентність у цій галузі педагогічної діяльності.

Дане питання знаходиться під постійним контролем адміністрації школи. Видаються аналітичні накази по підсумках проведення олімпіад, конкурсів,
спартакіад.

Вміло організовують роботу із виявлення та розвитку обдарованих дітей учителі української мови та літератури, залучаючи школярів до численних конкурсів. Традиційними стали конкурс читців художнього слова з нагоди Шевченківських днів, міські літературно-мистецькі свята.

Ряд заходів з обдарованою молоддю було проведено і вчителями світової літератури, апогеєм яких стало театралізоване літературно-мистецьке свято, присвячене річниці від дня народження Миколи Гоголя, на якому були представлені уривки творів видатного письменника та виставка учнівських робіт на тему ,,Художній світ М.В.Гоголя”.

Значну роботу з розвитку навичок пошуково-дослідницької роботи творчої молоді проводять вчителі суспільних дисциплін. Протягом останніх двох навчальних років у школі проведено ряд заходів патріотичного спрямування.

Сприяє розвитку дослідницьких умінь та є важливим фактором формування патріотичних почуттів підростаючого покоління робота учнів-гуртківців в шкільному музеї – могутньому засобі переконання, агітації і пропаганди.

Вчителі біології та географії також проводять велику позакласну роботу з формування екологічної культури школярів.

Відчутні результати в роботі з обдарованими дітьми мають вчителі математики та фізики, вихованці яких щороку беруть активну участь у районних олімпіадах та предметних тижнях.

Вчителі іноземних мов, працюючи над проблемою ,,Формування комунікативних навичок учнів”, здійснюють значну роботу в напрямку участі учнів в міжнародному конкурсі знавців іноземної мови.

Є певні успіхи в роботі зі здібними та обдарованими учнями з фізичної культури: збірні команди хлопців і дівчат школи посідали І-ІІІ місця у зональних змаганнях з волейболу, у районних змаганнях з футболу – І-ІІІ місце.

Участь обдарованих дітей у різноманітних інтелектуальних та творчих конкурсних випробуваннях, навчальних семінарах, турнірах є традиційним способом виявлення та розвитку цієї категорії дітей.

Дієвим засобом формування громадянської активності підростаючого покоління та, відповідно, розвитку лідерської обдарованості є діяльність органів учнівського самоврядування, які мають чітку структуру та діють згідно затверджених статутів. Діяльність даних структур спрямована на покращення навчальних досягнень учнів, організацію змістовного дозвілля школярів, дотримання належного санітарного стану шкільних приміщень та прилеглої до навчальних закладів території, посилення загальношкільної дисципліни. В структурі учнівського самоврядування школи діє творче об’єднання школярів.

У позаурочний час школярі відвідують також позашкільні заклади спортивного (ДЮСШ ) та художньо-естетичного (музична школа) спрямування.

Головне завдання педагогічного колективу у 2011-2012 н.р. - забезпечити якість знань учнів, навчити їх самостійно здобувати знання, формувати життєві компетентності, виховати свідому творчу особистість.

ПРОГРАМА

роботи з обдарованою молоддю

на базі Курячівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

№ з/п Напрямки роботи Завдання та мета роботи Відповідальні Термін та місце виконання
1 Психолого-педагогічні аспекти - Вивчити думки педагогів і психологів з проблеми - Розробити індивідуальну програму (план) - Розкрити найбільш ефективні форми роботи на індивідуальних заняттях, прийоми, методи - Виявити пізнавальний інтерес учнів, необхідний рівень навантаження Вчителі-предметники На кожному уроці і на протязі всього навчального року
2 Науково-методичні аспекти Аналіз спеціальної методичної, психолого-педагогічної літератури Кожен вчитель На початку кожного н.р.
3 Робота з кадрами Підвищення професіоналізму в області роботи з обдарованими Адміністрація школи, психолог На протязі всього н. р.
4 Виявлення обдарованої молоді і створення умов для її розвитку - підготувати і розробити індивідуальну план розвитку обдарованих дітей - активно включати обдарованих дітей у спільну творчу діяльність - розвивати мотивацію навчання та пізнавальні інтереси учнів - залучати учнів на самостійний пошук відповідей на проблемні питання, заохочувати використання додаткової літератури то підвищується Вчителі-предметники, класні керівники, психолог На кожному уроці і на протязі всього навчального року
5 Забезпечення доступності позашкільної освіти Робота з громадкістю в напрямку розвитку обдарованої молоді Адміністрація школи На протязі всього н. р.
6 Забезпечення соціально-правових гарантій Робота з батьками обдарованих дітей Адміністрація школи, класні керівники, психолог На протязі всього н.р.

РЕАЛІЗАЦІЯ

програми

адміністрацією школи:

• осмислення значення розвитку обдарованих дітей кожним чле­ном колективу і посилення у зв'язку з цим уваги до проблеми формування позитивної мотивації навчання;

• визнання того, що система роботи з обдарованими учнями — один із пріоритетних напрямів роботи школи;

• постійне вдосконалення науково-методичної роботи та освітньо­го процесу загальноосвітніх навчальних закладів;

• залучення до роботи з обдарованими учнями вчителів, які мають високі професійні та особистісні якості, а також «вузьких» спе­ціалістів (психологів, керівників предметних гуртків тощо).

РЕАЛІЗАЦІЯ

програми вчителем-предметником:

• протягом першого року навчання виявити рівень творчих мож­ливостей, особистісні властивості, спеціальні інтереси та нахи­ли дитини;

• розробити спеціальні навчальні матеріали для розвитку обдаро­ваної дитини в початковій школі, що забезпечують закріплення й розвиток творчої обдарованості та спеціальних здібностей;

• визначити методи, що сприяють розвитку можливостей самови­раження обдарованої дитини;

• сприяти прояву і реалізації широкого спектру захоплень ди­тини;

• спільно з батьками підтримувати обдаровану дитину в реаліза­ції інтересів у школі та сім'ї;

• проводити різноманітні заняття для розвитку творчої обдарова­ності дитини;

• своєчасна діагностика інтелектуальних особливостей і здібно­стей учня;

• гуманне співробітництво учителя та учня;

• взаємодія педагогів і батьків;

• створення для учня ситуацій упевненості в собі;

• забезпечення учневі права на пошук і помилку без зниження оцінки, надання можливості виправлення помилки і підвищен­ня оцінки;

• використання такої системи управління пізнавальною діяль­ністю і заохочення її результатів, що перетворюють ситуативну впевненість на стійку;

• підтримка ініціативи дитини у всіх видах діяльності;

• гуманізація сфери спілкування з однолітками та дорослими;

• надання можливості реалізації фізичної активності;

• навчання прийомів самостійної роботи, способів самоконтро­лю, дослідницької діяльності, уміння отримувати знання само­стійно;

• відсутність демонстрації виняткових досягнень, що спричиня­ють ревність і неприйняття однокласниками, але разом із цим і неприпустимість зменшення досягнень та унікальних здібно­стей.

Кiлькiсть переглядiв: 21788

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.